Panna

Pannavoetbal

Pannavoetbal is een vorm van straatvoetbal op een klein veldje. Pannavoetbal wordt meestal twee tegen twee gespeeld en een wedstrijd duurt maximaal 5 minuten. Als een speler in balbezit is, moet hij binnen 15 seconden een doelpoging doen, anders gaat de bal naar de tegenstander. Hij kan een panna of een doelpunt scoren. Een panna is een beweging, waarbij een voetballer de bal tussen de benen van de tegenstander door poort.

Het woord panna is Surinaams voor poort. Een panna is geslaagd als de poortende speler zelf balbezit houdt na zijn beweging. In het straatvoetbal, dat grotendeels draait om dit soort bewegingen, worden pannas gebruikt om de tegenstander buitenspel te zetten. Bij een panna is de wedstrijd direct afgelopen. Waneer er na 5 minuten geen panna gescoord is, telt het aantal gescoorde doelpunten. Een groot verschil met het echte voetbalspel is dat er geen regels zijn en de bal niet uit kan gaan of achter kan raken. Er is dan ook geen scheidsrechter aanwezig.

Een ander verschil is dat het scoren van een doelpunt niet het belangrijkst is. Bij panna staan mooie acties, respect afdwingen en de tegenstander aftroeven voorop. Vooral respect is een belangrijk begrip binnen Panna. Fairplay is erg belangrijk en gevaarlijk spel is dan ook niet toegestaan. Een speler die zich tijdens de wedstrijd hier niet aan houdt, kan gediskwalificeerd worden.

Behalve twee tegen twee op een veldje, kan Panna ook één tegen één gespeeld worden in een speciaal daarvoor bedoelde kooi. Een veel gebruikte manier van uitspelen of passen is het spelen van de bal via de muur of zijkanten van veld of kooi en achter de doelen.

Panna Spelregels

Wat is een panna? Een Panna kan zowel voorwaarts, achterwaarts als zijwaarts gemaakt worden.

  1. Je scoort een Panna als je de bal door de benen van je tegenstander speelt.
  2. Als dit lukt heb je meteen gewonnen!
  3. Je kunt een Panna voorwaarts scoren. Je tegenstander heeft de benen dan gespreid.
  4. Je kunt ook een zijwaartse Panna scoren. Het ene been van je tegenstander staat vóór het andere been.
  5. Een Panna telt niet als je tegenstander één been van de grond heeft. Ook niet als hij of zij springt.
  6. Een Panna telt pas als je daarna ook in balbezit blijft.

Beide benen van de tegenstander mogen niet meer dan 5 cm. van de grond te staan. In balbezit blijven betekent dat de bal weer aangeraakt moet worden voordat deze de tegenstander, de boarding of het doel aanraakt. Het is toegestaan om de benen van de tegenstander te raken tijdens het poorten.

Panna 1 tegen 1

  1. Er wordt één tegen één gespeeld
  2. De kleinste van de twee spelers krijgt als eerste de bal
  3. Een wedstrijd duurt 3 minuten
  4. Na 3 minuten telt het doelsaldo
  5. Bij gelijke stand volgt verlenging van 30 seconden. De grootste van de twee spelers krijgt als eerste de bal
  6. Is er na de verlenging nog geen winnaar dan volgt een toss
  7. Panna (het door de benen spelen van je tegenstander waarbij je in balbezit blijft) is einde wedstrijd!
  8. De speler die in balbezit is moet binnen 30 seconden op doel schieten
  9. Vrije trappen moeten binnen 3 seconden worden genomen
  10. Er is slechts beperkt lichamelijk contact toegestaan (elkaar of elkaars kleding vastpakken mag niet)
  11. Gevaarlijk spel is niet toegestaan
  12. Respect voor de Tegenstander en Fair Play zijn essentieel bij Panna. Een speler die zich hier gedurende de wedstrijd niet aan houdt kan gediskwalificeerd worden

Panna 2 tegen 2

  1. Er wordt twee tegen twee gespeeld
  2. Het team dat de kleinste speler ‘bezit’ krijgt als eerste de bal. Zijn de twee kleinsten even groot, dan bepaalt de scheidrechter middels een toss welk team mag beginnen.
  3. Een wedstrijd duurt 3 minuten
  4. Na 3 minuten telt het doelsaldo
  5. Panna (het door de benen spelen van je tegenstander waarbij je in balbezit blijft) is einde wedstrijd!
  6. Bij gelijke stand volgt verlenging van 30 seconden. In de verlenging speelt men 1 tegen 1. De grootste van de twee spelers krijgt als eerste de bal. Degene die het eerst scoort of de bal door de benen van de tegenstander trapt (panna) is winnaar.
  7. Is er na de verlenging nog geen winnaar dan volgt een toss
  8. Vrije trappen moeten binnen 3 seconden worden genomen
  9. Er is slechts beperkt lichamelijk contact toegestaan (elkaar of elkaars kleding vastpakken mag niet)
  10. Gevaarlijk spel is niet toegestaan
  11. Respect voor de Tegenstander en Fair Play zijn essentieel bij Panna. Een speler die zich hier gedurende de wedstrijd niet aan
  12. houdt kan gediskwalificeerd worden.

Panna 4 tegen 4

  1. Respect voor de Tegenstander en Fair Play zijn essentieel bij Panna. Een speler die zich hier gedurende de wedstrijd niet aan houdt kan gediskwalificeerd worden.
  2. Er wordt vier tegen vier gespeeld
  3. Er mag binnen een wedstrijd niet gewisseld worden.
  4. We wisselen niet van speelhelft.
  5. De wedstrijdduur is afhankelijk van het spelschema en wordt vooraf door de scheidsrechter aangegeven.
  6. Het team dat de kleinste speler ‘bezit’ krijgt als eerste de bal. Zijn de twee kleinsten even groot, dan bepaalt de scheidrechter middels een toss welk team mag beginnen.
  7. Bij een overtreding krijgt het andere team de bal, deze moet binnen 5 seconden worden genomen vanaf de plek van de overtreding.
  8. Hands: je mag de bal niet met de hand of armen spelen. Dit geldt ook voor de keeper.
  9. Gevaarlijk spel: Als een speler zijn benen op een gevaarlijke manier opgooit in het bijzijn van een tegenstander, waardoor die enig gevaar loopt.
  10. Ruw spel: een tackle, duwen, trekken, schoppen, vastpakken, etc.
  11. Als een speler de bal over de boarding werkt, dan mag het andere team de bal inschieten.
  12. We doen niet aan buitenspel

Poule Competitie

  1. Een overwinning levert 3 punten op, gelijk spel 1 en verlies 0.
  2. De volgende factoren bepalen in volgorde wie gewonnen heeft: aantal punten, doelsaldo, onderling resultaat, aantal gescoorde doelpunten.

Pannaregels printen

Deze regels van het Pannavoetbal staan ook in een makkelijk te printen pdf-document. Klik hier om het te downloaden.